• Bieganie,  Medycyna sportowa

    Urazy przeciążeniowe u biegaczy – część 1

    Każdy biegacz, który chce zacząć sezon 2019 z przytupem ma już rozpisany plan treningowy. A co zrobić gdy spotka nas kontuzja i jak się przed nimi chronić? Tym razem zajęłam się dokładnie najczęstszymi kontuzjami biegaczy (uściślając biegaczy ulicznych). W XXI wieku bieganie stało się dla nas czymś więcej niż tylko hobby, stało się niemalże stylem życia. Wraz ze wzrostem popularności biegania wzrasta też ilość kontuzji, z którymi wcześniej do czynienia miały głownie osoby uprawiające sport zawodowo. Zapraszam Was do artykułu, w którym przybliżę najczęstsze kontuzję dotykające osoby uprawiające biegi długodystansowe oraz główne czynniki predysponujące do ich powstawania. Za biegi długodystansowe uważamy wszystkie dystanse dłuższe niż 5km u mężczyzn i 3km…

  • Bieganie,  trening

    Posiłek regeneracyjny czyli co powinniśmy jeść po treningu (i kilka słów o tym co jeść przed nim)?

    To że węglowodany są ważnym elementem diety każdego sportowca to wiedzą wszyscy. Ale jak rozplanować ich podaż w ciągu dnia i jak powinny wyglądać posiłki przed treningiem i zaraz po nim to już często zadawane pytanie, na które w internecie krąży wiele błędnych lub nieprezycyjnych odpowiedzi. Pamiętajmy, że odpowiedni posiłek przed treningiem zapewni nam na długo energie a podczas zawodów unikniemy tak zwanego „efektu ściany”. Zaczniemy od początku. W dobrze zbilansowanej diecie udział składników pokarmowych przedstawia się następująco: Węglowodany 50-60% Tłuszcze 20-30% Białka 15-20% W przypadku sportu wyczynowego dobrym rozwiązaniem wydaje sie być zwiększenie udziału procentowego białka do 25-30% kosztem tłuszczu 15-20%. Spożycie węglowodanów powinniśmy racjonalnie rozplanować na cały dzień…