• Bieganie,  trening

    Jak zacząć biegać – instrukcja dla opornych :)

    Trzymasz już w ręce buty do biegania i nie wiesz co dalej? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Dużo z Was pisze do mnie jak zacząć biegać. To chyba dość częste pytanie w głowach osób, które z bieganiem dotąd styczność miał jedynie oglądając mistrzostwa lekkoatletyczne w TV. Poniżej podrzucam Wam kilka trików jak się zmotywować i co jest niezbędne podczas pierwszego rozbiegania (choć słowo „niezbędne” to pojęcie dość względne bo podobno da się biegać całkowicie bez niczego – ja jeszcze tej tezy nie sprawdziłam :P). Co powinieneś zabrać ze sobą? Przydadzą Ci się do tego adidasy (na początek jakiekolwiek ważne aby było Ci w nich wygodnie) i wygodny ubiór. W…

  • Bieganie,  Medycyna sportowa

    Urazy przeciążeniowe u biegaczy – część 2

    Podrzucam Wam kontynuacje artykułu sprzed tygodnia. Miłej lektury! ZAPALENIE ŚCIĘGNA ACHILLESA Dlaczego ścięgno piętowe (tak właśnie brzmi jego anatomiczna nazwa) jest takie istotne? Przenoszona przez ścięgno Achillesa siła mięśnia trójgłowego łydki zgina stopę, przyciska ją do podłoża, a także unosi ciało na palce odrywając piętę od powierzchni, co umożliwia poruszanie się. Bieganie, skoczne sporty czy nieodpowiednio dobrane obuwie predysponują do wystąpienia tego schorzenia. Najczęściej jednak przyczyną jest zbyt duże obciążenie treningowe. Zapalenie może być zlokalizowane w samym ścięgnie, jego pochewce czy błonie maziowej. Podrażnienia wewnątrzosłonkowe ścięgna charakteryzuje 2-3-dniowe narastanie objawów, niewielkie podwyższenie ciepłoty ciała, obrzęk tkanek oraz ból podczas wykonywania czynnego ruchu zgięcia podeszwowego i grzbietowego stopy. Na skutek przetrenowania…