Bieganie,  Fizjoterapia,  Medycyna,  Medycyna sportowa,  trening

Ból biodra i pachwiny – część 1. USZKODZENIE OBRĄBKA STAWOWEGO.

Dawno mnie tu nie było z medycznym tematem – ale udało się w końcu znaleźć chwilę i dzisiaj zajmę się dla Was bólem biodra oraz pachwiny a dokładniej jego dwoma przyczynami (dość popularnymi wśród sportowców). Pierwszą z nich będzie uszkodzenia obrąbka stawowego a drugą konflikt panewkowo-udowy. Schorzenia te nieleczone mogą prowadzić do choroby zwyrodnieniowej stawy biodrowego a jej zaawansowana postać niekiedy może leczyć się wyłącznie endoprotezoplastyką.

USZKODZENIE OBRĄBKA STAWOWEGO

Zacznijmy od tego czym jest obrąbek – to taki twór chrzęstno-włóknisty, który jest tak jakby przedłużeniem panewki stawowej (która jest elementem kości miedniczej). Dzięki takiemu rozwiązaniu stabilizuje on staw biodrowy oraz powiększa powierzchnię stawową biorąc udział w odciążeniu stawu oraz umożliwiając jego pełną ruchomość.

Rys 1:

Do uszkodzenia obrąbka stawowego może dojść z przyczyn anatomicznych (kiedy głowa kości udowej nie jest do końca dopasowana do panewki kości miedniczej) lub w przypadku mechanicznego urazu – jednak znacznie częściej mamy do czynienia z tym pierwszym. W przypadku anomalii anatomicznych i zbyt dużej intensywności treningowej uszkodzenie to będzie miało tło przeciążeniowe – ma to miejsce u biegaczy długodystansowych. W przypadku urazu – najbardziej będą predysponować te z nagłą rotacją biodra i dynamicznym odwiedzeniem kończyny.

Objawy:

• ból biodra nasilający się w czasie uprawiania aktywności fizycznej, może promieniować on do pachwiny.
  • ból w pachwinie podczas dłuższego stania lub siedzenia (może promieniować po wewnętrznej stronie uda lub do kolana)
  • Ograniczenie ruchomości stawu biodrowego – głownie zgięcia i rotacji wewnętrznej
  • Objaw Trendelenburga – opadanie miednicy po stronie zdrowej

Jeżeli jesteście trenerami to fajnie jest zrobić na początku test FMS – dzięki czemu będziemy mogli zbadać funkcjonalny zakres ruchu w stawie i ewentualnie wykluczyć później ćwiczenia, które wychodzą poza fizjologiczną jego ruchomość.

Opcje na leczenie są dwie. Pierwsza – zachowawcza – uszkodzenie obrąbka stawowego leczymy głownie w ten sposób. Druga opcja to leczenie operacyjnie. Jest ono jednak zarezerowane dla pacjentów o bardzo dużych dolegliwościach bólowych oraz zawodowych sportowców (warto zaznaczyć, że wyniki tych operacji są różne a zabieg wcale nie gwarantuje wyleczenia)

Leczenie zachowawcze:

• zmiana aktywności ruchowej na taką która mniej zaostrza konflikt panewkowo-udowy (więcej na ten temat będzie w kolejnej części tego artykułu)
  • doraźnie leczenie przeciwzapalne oraz przeciwbólowe, należy stosować leki z grupy NLPZ
  • leczenie w zakresie fizjoterapii – rozciąganie mięśni powierzchownych i głębokich  stawu biodrowego. Jest to bardzo ważny element, który regularnie wprowadzany w nasz trening jest w stanie zatrzymać degradacje powierzchni stawowych stawu biodrowego. Poniżej wstawiam Wam kilka linków, w których znajdziecie zestawy ćwiczeń odpowiednie w tym schorzeniu:
  1. http://trenerka.info/cwiczenia-rozciagajace-rozciaganie-stawu-biodrowego/
  2. https://www.msn.com/pl-pl/zdrowie/cwiczenia/sila/rozciąganie-zginacza-stawu-biodrowego-i-mięśnia-czworogłowego-leżąc-bokiem/ss-BBtT638
  3. https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/cwiczenia/abc-cwiczen/cwiczenia-na-bol-bioder-cwiczenia-wzmacniajace-i-rozciagajace-staw-aa-8WES-zd8m-xq8A.html

W kolejnej części zajmiemy się konfliktem panewkowo-udowym.

Źródła:

„Ortopedia i traumatologia. Podręcznik dla studentów medycyny” Andrzej Nowakowski, Tomasz Mazuerk, Wydawnictwo Naukowe Exemplum

Ubranko:

góra: Prozis, dół: Smmash