Fizjoterapia,  Medycyna,  Medycyna sportowa

Ból łokcia czyli kilka słów o łokciu tenisisty i łokciu golfisty.

Przepraszam Was za taką obsuwę z tym tematem ale ostatnio dość dużo się u mnie dzieje ;). Jeżeli mieliście kiedyś problemy z bólem łokcia to ten artykuł może być dla Was bardzo przydatny – zapraszam do lektury.

Łokieć tenisisty i łokieć golfisty to dwa schorzenia będące zespołami przeciążeniowymi okolicy stawu łokciowego – mówiąc dokładniej są to entezopatie.

Przytoczę tutaj definicje słowa entezopatia aby pózniej móc go swobodnie używać.

Entezopatie – to bolesne zmiany chorobowe przyczepów ścięgnistych mięśni do kośćca. Są one wynikiem działania nadmiernych naprężeń i obciążeń. Istotą choroby jest stan zapalny, któremu z jednej strony towarzyszy ból zlokalizowany w okolicy danego przyczepu, a z drugiej strony osłabienie struktury, mogące prowadzić do wyrywania poszczególnych włókien ścięgna z przyczepu [1].

Łokieć tenisisty.

Jest to zapalenie nadkłykcia bocznego (zaznaczyłam go na rysunku) kości ramiennej. Mamy tu do czynienia z entezopatią rozcięgna prostowników przedramienia (które mają swój przyczep na tym nadkłykciu) powstałą na tle mikrourazów i następczych procesów naprawczych. Do takiej sytuacji dochodzi najczęściej w przypadku gry w tenisa ale też np. u pracowników biurowych, którzy intensywnie piszą na klawiaturze [2].

Objawy kliniczne:

• ból odczuwany po bocznej stronie stawu łokciowego, wzmagający się podczas aktywności
  • tkliwość tkanek podczas badania palpacyjnego
  • trudności w czasie wykonywania codziennych czynności np. podniesienie torby z zakupami.

Diagnostyka [3].

Chorobę tę ortopeda rozpoznaje głownie na podstawie obrazu klinicznego i wywiadu przeprowadzonego z pacjentem. Przydatne jest USG (w którym można zaobserwować ogniska obszarów hipoechogenicznych i jest to cecha dość swoista dla tej choroby). W zaawansowanych przypadkach można też zobaczyć zwapnienia w RTG – jednak nie będzie ich widać w początkowej fazie choroby.

1. W 80% wystarcza leczenie nieoperacyjne. Na początku w ostrej fazie choroby stosowane jest leczenie objawowe. NLPZ – przeciwbólowo oraz odciążenie stawy, unikanie dźwigania ciężkich przedmiotów. Następnie możemy stosować streaching mięśni i ich ogólne wzmocnienie. Najlepsze udowodnione działanie mają takie zabiegi fizjoterapeutyczne jak: ultradzwięki, jonoforeza i diatermia.
  2. Drugim etapem leczenia w przypadku gdy leczenie z punktu 1 nie jest skuteczne skuteczne to iniekcje leków sterydowych, blokady nerwowe prokainowe oraz botulinowe. Miejscowe iniekcje z autogennym koncentratem czynników wzrostu.
  3. W przypadku nieskuteczności powyższej terapii (powinno się ją prowadzić przynajmniej 6-12 miesięcy) należy zastosować leczenie operacyjne. Polega ono na uwolnieniu przyczepu mięśniowego z usunięciem obecnej ziarniny zapalnej. Czasami zabieg modyfikuje się w taki sposób, że ścięgno mięśnia przyczepia się do kości za pomocą dodatkowych implantów (np. kotwic). Innymi zabiegami (mającymi jednak gorsze rezultaty) są fasciotomia zajętych mięśni oraz bardzo radykalne odnerwienie stawu łokciowego.

Łokieć golfisty

Jest zespołem przeciążeniowym dotyczącym zginaczy nadgarstka, które swój przyczep mają na nadkłykciu przyśrodkowym kości ramiennej (patrz rysunek powyżej). Występuje on znacznie rzadziej niż łokieć tenisisty. Etiologia, diagnostyka oraz leczenie jest takie samo jak w zespole łokcia tenisisty. Jedynie ból zlokalizowany jest po drugiej stronie łokcia [3].

Objawy kliniczne:

• ból odczuwany po przyśrodkowej stronie stawu łokciowego, wzmagający się podczas aktywności
  • tkliwość tkanek podczas badania palpacyjnego
  • trudności w czasie wykonywania codziennych czynności np. naciskanie klamki, uścisk dłoni.
  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Entezopatie

2. „Urazy i kontuzje treningu siłowego i fitness” Dr Dominik Sieroń, Edra Urban&Partner

3. „Ortopedia i traumatologia. Podręcznik dla studentów medycyny” Andrzej Nowakowski, Tomasz Mazurek, Wydawnictwo Naukowe Exemplum

Torba na zdjęciu od Prozis <3