Bieganie,  Biegi przeszkodowe (OCR),  Fizjoterapia,  Medycyna,  Medycyna sportowa

Ból stopy część 1 – zapalenie rozcięgna podeszwowego.

Ból stopy to częsta przypadłość dotycząca biegaczy. Ból ten może lokalizować się w różnych miejscach. Dziś zajmiemy się bólem umiejscowionym na podeszwowej stronie pięty, w przypadku którego możemy podejrzewać zapalenie rozcięgna podeszwowego.

W kolejnej części omówię ból zlokalizowany w tylnej części pięty z wyróżnieniem zapalenia ścięgna Achillesa.

Badania wykazały, że do lekarza rocznie trafia około miliona osób z zapaleniem rozcięgna podeszwowego [1]. Wiec jak widać nie jest to wcale taka rzadka kontuzja – a w biegowym świecie to pokusiłabym się nawet o słowo „częsta”.

Zacznijmy od tego czym w ogóle jest to rozcięgno podeszwowe – jest to struktura u podstawy naszej stopy łącząca pięte (a dokładniej guz piętowy – czyli część kości piętowej) z kośćmi palców. Pasmo to zbudowane jest z tkanki łącznej i podtrzymuje wysklepienie stopy w tak ważnym momencie jak stanie na palcach – czyli prawie cały czas bo podczas jednej z faz chodu, biegu czy skoku, kiedy to nasza stopa dotyka podłoża tylko śródstopiem.

Rys. 1 https://bodymove.pl/rehabilitacja-stopy/leczenie-zapalenia-rozciegna-podeszwowego-warszawa/

Objawy:

Podstawowym objawem jest ból w okolicach pięty (na rysunku miejsce to zaznaczone jest na czerwono). Co ciekawe ból jest dość silny po wstaniu – a w ciągu dnia może zmniejszać swoją intensywność. Czasem mówi się nawet że ktoś „rozchodził ból”. Nasila się on jednak przy dużej aktywności fizycznej – czyli np. jak pójdziemy na trening.

Diagnoza:

Rozpoznanie zapalenia rozcięgna podeszwowego stawia się zazwyczaj na podstawie wywiadu medycznego i badania fizykalnego. Ból w określonej lokalizacji z wywiadem mówiącym nam o dużej aktywności fizycznej (bieganie, tenis, sporty w których mamy do czynienia z dużą ilością kroków zazwyczaj w połączeniu z niedostateczną regeneracją).

W zapleczu diagnostycznym mamy jeszcze zdjęcie RTG, na którym w ostrej fazie choroby wyraźnie widać strukturę przypominającą ostrogę. W razie wątpliwości lekarz może również wykonać USG, jednak w obrazie ultrasonografii wbrew nazwie znajdziemy częściej cechy zwyrodnienia zamiast cech stanu zapalnego.

Czynniki predysponujące do zapalenia rozcięgna podeszwowego:

1. Otyłość
  2. Ograniczenie ruchomość zgięciowej w stawie skokowym – przykurcze mięśnia brzuchatego łydki i płaszczkowatego (które razem tworzą mięsień trójgłowy łydki)
  3. Intensywne treningi w sportach biegowych
  4. Stojąca praca
  5. Wady postawy takie jak płaskostopie czy koślawość i szpotawość stóp

Leczenie zapalenia rozcięgna podeszwowego na początku jest głownie objawowe. Czyli opierać się tu będziemy na NLPZ (zarówno w formie doustnej jak też maści). W cięższych przypadkach możemy myśleć o iniekcjach kortykosteroidów. Skuteczne są również zabiegi z zakresu fizykoterapii takie jak zabiegi fali uderzeniowej czy terapia ultradzwiękami.

Bardzo ważne jest odciążenie stopy w ostrej fazie choroby oraz stosowanie specjalnych ortez i wkładek odciążających rozcięgno podeszwowe.

W rutynowym leczeniu tej kontuzji nie stosuje się leczenia operacyjnego.

W momencie ustąpienia największych dolegliwości bólowych znaczącą role ma fizjoterapia oraz kinezjoterapia. To one tak naprawdę doprowadzą nam stopę do stanu sprzed kontuzji. Ćwiczenia z poniższych filmików wprowadzone w normalny trening będą też zapobiegać jej nawrotom! (mówię tu głównie o rolowaniu i rozciąganiu rozcięgna podeszwowego oraz mięśni łydki).

Fizjoterapia:

1. Kinesiotaping – odciąża rozcięgno podeszwowe.
  2. Rozciąganie rozcięgna podeszwowego oraz mięśnia trójgłowego łydki
  3. Rolowanie rozcięgna podeszwowego oraz mięśnia trójgłowego łydki
  4. Terapia manualna

Filmik, w którym pokazane jest jak poprawnie rozciągać rozcięgno podeszwowe:

Filmik, w którym pokazane jest jak poprawnie rolować rozcięgno podeszwowe:

Na filmiku powyżej użyty jest mały wałek – ale w tym przypadku sprawdzi się też świetnie piłeczka, szczególnie taka z kolcami => https://youtu.be/kStuJAu0a20

Filmik, na którym pokazane jest jak poprawnie rolować łydkę:

Filmik, na którym pokazane jest jak poprawnie rozciągać łydkę:

Mam nadzieje, że spodobał Wam się ten artykuł i będzie on przydatny na co dzień w Waszym sportowym życiu.

Na podstawie:

„Ortopedia i traumatologia. Podręcznik dla studentów medycyny” Andrzej Nowakowski, Tomasz Mazuerk, Wydawnictwo Naukowe Exemplum

Ubranko ze zdjęcia: jak zwykle niezawodny Prozis.