Bieganie,  Fizjoterapia,  Medycyna sportowa,  trening

Dyskopatia – czy taki diabeł straszny? Część 1.

Dyskopatia – temat owiany bardzo dużą ilością mitów. Wiele razy słyszałam, ja nie ćwiczę czy nie biegam bo mam dyskopatię. Czy naprawdę osoby dotknięte tą chorobą są wykluczone z aktywności fizycznej?

Zacznijmy od początku i od tego czym w ogóle jest dyskopatia. Zacznijmy od anatomii – między kręgami kręgosłupa znajdują się krążki międzykręgowe. Składają się one z dwóch części: jądra miażdżystego i otaczającego go pierścienia włóknistego. Wszystko jest spoko dopóki jądro miażdżyste siedzi w pierścieniu. W momencie dużych przeciążeń jak kręgi naciskają na krążki to jądro może troszkę się wysunąć poza obręb pierścienia – mamy wtedy do czynienia z przepukliną jądra miażdżystego krążka międzykręgowego – czyli tym co potocznie zwane jest dyskopatią. Należy tu zaznaczyć, że dyskopatia to pojęcie szersze niż tylko wyżej wymieniona przepuklina – to pojęcie obejmujące ogólnie schorzenia krążka międzykręgowego (w jej skład wchodzą np. też zwyrodnienia). Co ważne nie boli sama dyskopatia (ogólnie biorąc przepuklina) – jądro miążdżyste uciska nerwy rdzeniowe. Najpopularniejszym ostrym stanem dyskopatii będzie rwa kulszowa – przepuklina krążka międzykręgowego będzie uciskać nerwy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa przez co objawiać się to będzie bólem promieniującym od kręgosłupa poprzez udo, łydkę aż do stopy.

Dyskopatię rozpoznajemy zazwyczaj po charakterystycznych objawach. Jest to głównie ból w zajętym obszarze kręgosłupa wraz z jego promieniowaniem wzdłuż dróg nerwowych – czyli tak zwana rwa. Występować mogą również zaburzenia czucia powierzchownego czy też osłabienie mięśni. Charakterystyczne jest również osłabienie odruchów ścięgnistych czy obecność objawów rozciągowych ((objaw Lasègue’a – w przypadku rwy kulszowej, objaw Mackiewicza).

Obecność dyskopatii potwierdzić możemy badaniami obrazowymi. Mniej dokładnymi badaniami (ale za to bardziej dostępnymi) są RTG (zdjęcie radiologiczne) i TK (tomografia komputerowa). Jednak w RTG dostrzeżemy tylko cechy dyskopatii (zazwyczaj cechy zwyrodnieniowe kręgosłupa) a nie samą chorobę, TK też nie zawsze da nam odpowiedź. W celu dokładnego zobrazowania dyskopatii zaleca się wykonanie MR (rezonansu magnetycznego).

W 90% leczenie dyskopatii to rehabilitacja oraz fizjoterapia czyli leczenie zachowawcze. Pamiętajcie, że leczenie to powinniście skonsultować ze specjalistą. W ostrych atakach działamy przeciwbólowo – w grę wchodzą głownie NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne). Przypadki, w których nieskuteczne jest leczenie zachowawcze możemy leczyć operacyjnie. Najpopularniejsza obecnie metoda polega na rozcięciu łuku kręgu (laminektomia) oraz wycięciu chorego krążka (dyscektomii).

Mam dyskopatie i co dalej – czy mogę ćwiczyć?

Wiele osób z dyskopatią, nigdy nie będzie jej operować a przy odpowiednim trybie życia i przy odrobienie ostrożności w ogóle nie będzie odczuwać dolegliwości z jej strony. Ważne jest aby takie osoby nie rezygnowały z aktywności fizycznej – bo ta jest bardzo ważna dla naszego zdrowia i pomaga nam zapobiegać otyłości (która baaaaardzo źle działa na dyskopatie, przyspieszając jej progresje i pogłębiając jej objawy).

Osoby z dyskopatią powinny przede wszystkim postawić na wzmocnienie mięśni głębokich – tak zwanych mięśni CORE. Dzięki temu mięśnie te wzmocnią nam kręgosłup dbając o jego odpowiednią pozycje (utrzymując jego naturalne krzywizny). Unikamy podnoszenia ciężkich rzeczy oraz ćwiczeń z nadmierną rotacją kręgosłupa. Ważna tutaj będzie też progresja ćwiczeń na mięśnie core – będziemy zaczynać od łatwych, w pozycji leżącej. Dopiero gdy opanujemy te prostsze rzeczy będzie mogli przejść do bardziej skomplikowanych ćwiczeń np. w klęku podpartym.

W kolejnym artykule (części 2) przedstawiam Wam przykładową jednostkę treningową dla osób z rozpoznaną dyskopatią. Pamiętajcie, że taki trening powinien być ułożony pod Was i Wasze możliwości. Dobry trener nie powinien jechać na gotowcach a już na pewno nie wtedy gdy ma do czynienia z klientem posiadającym jakiekolwiek przeciwwskazania do niektórych ćwiczeń (oczywiście idealnie byłoby jakby piecze nad tym wszystkim sprawował specjalista). W kolejnej części będzie też wzmianka o biegaczach z dyskopatią 😉

Cdn…