Suplementacja

Elektrolity – jak się przygotować do długiego dystansu.

Biegnąc Ultramaraton Bieszczadzki (wybrałam dystans 26km) zobaczyłam jak ważne jest prawidłowe przygotowanie się do biegu pod względem diety przed startem. Bardzo dużo osób schodziło z trasy na 22,23km…. aby rozmasować skurcze które ich łapały. W tym poście napisze Wam jak to działa, że potrzebne nam są niektóre pierwiastki i co zrobić aby dobiec do mety bez zbędnych przystanków na automasaż.

Medycznie o uzupełnianiu elektrolitów ??‍⚕️??=> jak to się dzieje, że podczas dużego wysiłku dochodzi do tak popularnego skurczu? Mięśnie zbudowane są z aktyny i miozyny – które podczas pracy mięśnia wchodzą między siebie (dzięki czemu mięsień skraca swoją długość?). Aby mięsień wrócił do pierwotnego stanu potrzebny jest ruch ślizgowy, dzięki któremu mostki aktynowe wysuną się z miozynowych. Aby proces ten zachodził poprawnie musimy mieć odpowiednią ilość nie tylko magnezu ale też sodu, chloru i potasu ?(tutaj mówię o dość skomplikowanych procesach depolaryzacji, które zachodzą dzięki odpowiednio zachowanemu potencjałowi elektrycznemu po obu stronach błony komórkowej – za co odpowiedzialne są wyżej wymienione pierwiastki?). Kiedy w naszym organizmie jest za mało elektrolitów dochodzi do „skurczu”. Co zrobić aby uniknąć takiej sytuacji, bo wszyscy wiemy że skurcz na ostatnim kilometrze może zaprzepaścić wszystko?. Nie da się uzupełnić braków elektrolitowych na dzień przed biegiem czy w dniu startu – wtedy jest już za późno?. O suplementację magnezu trzeba zadbać już kilka dni przed startem, tak samo jak o inne pierwiastki?. Kilka dni przed startem sięgnijmy po naturalne napoje elektrolitowe (lub te kupione w aptece). Dzięki takiemu „ładowaniu” się 4-5 dni wcześniej, w dniu zawodów dobiegniemy do mety bez żadnego skurczu?.

Warto zwrócić tu uwagę, że nie o samo „ładowanie tutaj chodzi”, ponieważ nie jesteśmy w stanie uzupełnić elektrolitów na zapas. Cały bajer polega na tym, że nasze niedobory są często za duże aby uzupełnić je w ciągu jednego dnia – dlatego warto zadbać o to już 4-5 dni przed startem. Jeżeli chodzi o dawki – to szukajcie ich w postach o poszczególnych pierwiastkach.

Powodzenia na długich dystansach ? oby obyło się bez skurczy.

Rano biegam w białym fartuchu a wieczorem na treningu – zapraszam do mojego medycznosportowego świata. Lekarz => ortopeda in progress.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *