Suplementacja

Elektrolity – jak się przygotować do długiego dystansu.

Biegnąc Ultramaraton Bieszczadzki (wybrałam dystans 26km) zobaczyłam jak ważne jest prawidłowe przygotowanie się do biegu pod względem diety przed startem. Bardzo dużo osób schodziło z trasy na 22,23km…. aby rozmasować skurcze które ich łapały. W tym poście napisze Wam jak to działa, że potrzebne nam są niektóre pierwiastki i co zrobić aby dobiec do mety bez zbędnych przystanków na automasaż.

Medycznie o uzupełnianiu elektrolitów 👩🏼‍⚕️👉🏻=> jak to się dzieje, że podczas dużego wysiłku dochodzi do tak popularnego skurczu? Mięśnie zbudowane są z aktyny i miozyny – które podczas pracy mięśnia wchodzą między siebie (dzięki czemu mięsień skraca swoją długość💪). Aby mięsień wrócił do pierwotnego stanu potrzebny jest ruch ślizgowy, dzięki któremu mostki aktynowe wysuną się z miozynowych. Aby proces ten zachodził poprawnie musimy mieć odpowiednią ilość nie tylko magnezu ale też sodu, chloru i potasu 👊(tutaj mówię o dość skomplikowanych procesach depolaryzacji, które zachodzą dzięki odpowiednio zachowanemu potencjałowi elektrycznemu po obu stronach błony komórkowej – za co odpowiedzialne są wyżej wymienione pierwiastki👆). Kiedy w naszym organizmie jest za mało elektrolitów dochodzi do „skurczu”. Co zrobić aby uniknąć takiej sytuacji, bo wszyscy wiemy że skurcz na ostatnim kilometrze może zaprzepaścić wszystko😥. Nie da się uzupełnić braków elektrolitowych na dzień przed biegiem czy w dniu startu – wtedy jest już za późno🤭. O suplementację magnezu trzeba zadbać już kilka dni przed startem, tak samo jak o inne pierwiastki🤗. Kilka dni przed startem sięgnijmy po naturalne napoje elektrolitowe (lub te kupione w aptece). Dzięki takiemu „ładowaniu” się 4-5 dni wcześniej, w dniu zawodów dobiegniemy do mety bez żadnego skurczu🏆.

Warto zwrócić tu uwagę, że nie o samo „ładowanie tutaj chodzi”, ponieważ nie jesteśmy w stanie uzupełnić elektrolitów na zapas. Cały bajer polega na tym, że nasze niedobory są często za duże aby uzupełnić je w ciągu jednego dnia – dlatego warto zadbać o to już 4-5 dni przed startem. Jeżeli chodzi o dawki – to szukajcie ich w postach o poszczególnych pierwiastkach.

Powodzenia na długich dystansach 💪 oby obyło się bez skurczy.

Rano biegam w białym fartuchu a wieczorem na treningu – zapraszam do mojego medycznosportowego świata. Lekarz => ortopeda in progress.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *