Suplementacja

Magnez – suplementacja.

Medycznie o suplementacji magnezu??‍⚕️?=> magnez jest bardzo ważnym pierwiastkiem w naszym organizmie, dziś skupie się głównie na rzeczach związanych z jego niedoborami u osób intensywnie trenujących??‍♂️. Ile razy słyszeliśmy od naszych biegających kolegów, że „łapie” ich skurcz w łydce. Bolesne skurcze łydek (głownie mięśnia dwugłowego łydki) jest to jeden z pierwszych poważniejszych objawów niedoboru magnezu?. Dlaczego tak się dzieje? Magnez jest obok potasu drugim najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym. Jest on nieodzownym elementem syntezy i wykorzystania wiązań bogatoenergetycznych (?ATP). Prościej => przy braku magnezu enzymy które dbają o prace naszych mięśni nie mogą pracować na pełnych obrotach?. Przez to aktyna i miozyna nie mogą w pełni poruszać się w stosunku do siebie bo nie mają do tego wystarczająco dużo energii. Zatrzymują się więc na chwile w fazie skurczu – co objawia się u nas bólem. Ponadto magnez jest jonem neurotropowym o działaniu uspokajającym. Jego niedobór powoduje rozproszoną nadpobudliwość nerwowo-mięśniową, czyli np. popularne drganie powieki?. Następnym razem podrzucę Wam ile i w jakiej formie najlepiej go zażywać??‍⚕️.

Dobowe zapotrzebowanie na magnez wynosi około 300–400 mg ?(kobiety 320mg, mężczyźni 420mg), przy czym zwiększa się w czasie wysiłku fizycznego??‍♂️.
Warto podkreślić, że prawidłowa dieta bez nadmiernego wysiłku fizycznego nie wymaga suplementacji magnezu?! Pamiętajcie, że magnez z suplementów zasadniczo trudno się wchłania, gorzej niż z normalnego pożywienia. Zalecane są głównie preparaty organiczne magnezu, zbliżone swoją budową do związków zawartych w pożywieniu jak mleczan, asparginian lub cytrynian. Unikajmy preparatów z tlenkiem, wodorotlenkiem czy węglanem magnezu – nie wchłaniają się praktycznie w ogóle?. W celu poprawy biodostępności jonów Mg2+ przygotowywane są preparaty doustne zawierające witaminę B6 i wit K => te będą najskuteczniejsze?. Udowodniono, że najwięcej magnezu nasz organizm przyswaja z suplementacji w formie tabletek musujących.
Zalecane spożycie ok 60mg magnezu – w zależności od preparatu jest to 1/2 tabletki?. Przyznam się Wam, że mi zdarza się brać czasem 2 tabletki? (czyli 120mg). W momencie jak baardzo dużo ćwiczę i czuje ze drgają mi mięśnie to wtedy biorę magnez nie tylko rano ale też wieczorem??‍⚕️. Podsumowując, jak nie biegasz wyczynowo tylko dla przyjemności to jedna tabletka musująca (60mg) rano preparatu Mg2+ (zawierającego wit. B6 i potas) i wszystko powinno być git.????‍♀️

źródło:
1. www.mp.pl; opis profesjonalny
2. Siener R, Jahnen A, Hesse A. Bioavailability of magnesium
from different pharmaceuticalformulations. UrolRes 2011,
39(2): 123-127.

Rano biegam w białym fartuchu a wieczorem na treningu – zapraszam do mojego medycznosportowego świata. Lekarz => ortopeda in progress.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *