Bieganie,  Biegi przeszkodowe (OCR),  Medycyna,  trening

Przegrzanie u biegacza – jak rozpoznać i leczyć?

Gdy na dworze nie da się oddychać to trening w takiej temperaturze zaczyna przypominać małe piekło. Jeżeli tylko da się to poczekajcie z bieganiem aż zajdzie słońce albo ucieknijcie na klimatyzowaną siłownie. A co jeśli już biegamy w samym słońcu bo np mamuy wtedy zawody- czy to jest bezpiecznie?

Nasz organizm ma wiele sposobów na to aby zachować swoją stałocieplność i utrzymać temperature 36,6*. Niestety o wiele lepiej radzi sobie z zimnem i hipotermią (za niska temperatura) niż z usuwaniem ciepła z naszego ciała. Poniżej w zwięzły temat opisałam Wam czym jest hipertermia, jakie są jej objawy i co należy zrobić jak już do niej dojdzie. Myśle, że artykuł ten powinien przeczytać każdy kto w ten weekend ma zamiar brać udział w jakiś zawodach – oby Wam się nie przydała ta wiedza, jednak lepiej wiedzieć co zrobić w sytuacji kiedy przegramy z temperaturą. 

HIPERTERMIA DEFINICJA

Często słyszymy, że ktoś się przegrzał – czy to już jest hipertermia? Według definicji którą znajdziemy w „Internie Szczeklika” (książka będąca biblią każdego lekarza – nie tylko takiego zajmującego się chorobami wewnętrzami) hipertermia zaczyna się od momentu kiedy nasza temperatura głęboka (wewnętrzna) przekroczy próg 40 stopni. Dzieje się tak gdy mamy do czynienia ze zwiększonym wytwarzaniem ciepła (np. Intensywny sport) – hipertermia wysiłkowa lub upośledzeniem jego utraty  – hipertermia klasyczna (co ważne od gorączki hipertermie odróżnia to, że nie następuje przestawienie ośrodka regulacji temperatury w mózgu na wyższy poziom – właśnie dlatego gorączka może występować w każdych warunkach temperaturowych – bo tam podwyższoną temperaturę naszego ciałabodgórnie podwyższa mózg). 

HIPERTERMIA OBJAWY

Mimo tego, że w definicji hipertermia występuje dopiero gdy nasza temperatura przekroczy 40 stopni to objawy hipertermii mogą pojawić się znacznie wcześniej. 

Przy dużym wysiłku w wysokiej temperaturze otoczenia mogą wystąpić kurcze cieplne – są to bolesne kurcze mięśniu brzucha lub kończyn. W kolejnym etapie dołączą do tego ból i zawroty głowy czy nudności i uczucie zmęczenia. Będzie występowała u nas tachykardia (przyspieszone bicie serca – ponad 100 uderzeń na minute) oraz hipotensja (obniżone ciśnienie tętnicze). Skóra na początku w osłabieniu cieplnym będzie blada, chłodna i spocona – jednak w momencie gdy wejdziemy na wyższy level przegrzania czyli udar cieplny zmieni ona kolor na czerwony i będzie gorąca. 

UDAR CIEPLNY

Musimy mieć świadomość, że hipertermia prowadzi do udaru cieplnego, który stanowi realne zagrożenie życia. Udar cieplny może wystąpić nagle – bez wcześniejszych objawów ostrzegawczych. Mamy z nim do czynienia w momencie gdy do podwyższonej temperatury powyżej 40 stopni dojdą objawy dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego (objawy neurologiczne). Z taką osobą będzie bardzo słaby kontakt, nie będzie wiedziała co się znią dzieje, będzie majaczyła. Jak zaobserwujemy takie objawy to znaczy, że jest już źle i trzeba zacząć działać!

LECZENIE

Pierwsza pomoc w przypadku kurczy cieplnych to wstrzymanie wysiłku i umieszczenie takiej osoby w chłodniejszym miejscu oraz doustne podawanie płynów – zazwyczaj te czynności wystarczają na tym etapie. W momencie kiedy mamy do czynienia z osłabieniem cieplnym powinniśmy zmniejszyć narażanie na ciepło oraz położyć poszkodowaną osobę, w dalszym ciągu pamiętając o nawadnianiu. Tutaj należy uważać, bo jeżeli objawy nie ustępują lub widzimy ich nasilenie to konieczne będzie skierowanie takiej osoby do szpitala. 

Udar cieplny – jeżeli mamy do czynienia z najcięższą postacią przegrzania – czyli udarem ważne jest szybkie działanie. Najpierw musimy wezwać pomoc – zadzwonić po karetkę. Następnie poszkodowaną osobę należy przenieść w chłodne miejsce i zacząć intensywne chłodzenie czekając na wykwalifikowaną ekipę ratownictwa medycznego. Intensywne chłodzenie może polegać na skropleniu letnią wodą czy też wachlowaniu chorego. 

Owocnych treningów Wam życzę w bardziej sprzyjających warunkach niż mamy to obecnie na dworze. 

Zdjęcie: PhotOrlef (na ostatnim Classicu nie było jeszcze tak bardzo gorąco – ale jednak temperatura była na tyle wysoka, że w morzu było bardzo przyjemnie :))

Rano biegam w białym fartuchu a wieczorem na treningu – zapraszam do mojego medycznosportowego świata. Lekarz => ortopeda in progress.

2 komentarze

  • Łukasz Piłat

    Bardzo przydatny artykuł. Zwieźle i na temat😁 Jutro właśnie Grand Prix mojej miejscowości 6.7km od 10:00 także może już być piekiełko.😥 Dzisiaj trening skończyłem na 8 kilometrach bo czułem że już jest nie komfortowo i niebezpiecznie. Nie ma co przesadzać w takie upały, najlepiej biegać wieczorem a jak już nie da się tego tak zgrać to uważać na siebie i bez szału w taką pogodę. Pozdrawiam Łukasz👌

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *