Bieganie,  Medycyna,  trening

Sport w czasie pandemii.

Na portalu treningbiegacza.pl w tym tygodniu pojawił się mój tekst na temat uprawiania sportu w czasach pandemii. Uważam, że jest to na tyle wartościowy artykuł, że warto aby znalazł się również tutaj. Zapraszam Was do lektury.

 

11 marca Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła pandemię COVID-19 [1]. COVID-19 to skrót od „coronavirus disease 2019” i jest to nazwa choroby wywoływanej przez wirusa SARS-CoV-2 (czyli tego wirusa, którego potocznie nazywamy koronawirusem).

Obecnie w Polsce panuje narodowa kwarantanna a wszyscy, którzy nie muszą wychodzić z domu powinni w nim pozostać. Co więc zrobić z treningami bez których większość z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania – czy bezpiecznie jest ćwiczyć?

Czy powinienem ćwiczyć w czasie pandemii COVID-19?

Aktywność fizyczna jest jednym z lepszych sposobów na poprawę naszej odporności dzięki czemu zmniejszamy ryzyko wystąpienia wielu chorób nie tylko tych wirusowych ale również bakteryjnych. Jest to też świetna prewencja chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie czy cukrzyca. WHO zaleca conajmniej 15 minut dziennie umiarkowanej aktywności fizycznej. Dzięki temu zadbamy o nasz układ odpornościowy oraz zwiększymy wydolność oddechową a biorąc pod uwagę, że koronawirus atakuje głównie płuca może mieć to duże znaczenie. 

Pamiętajcie jednak, że gdy czujemy jakiekolwiek objawy które mogą sugerować COVID-19 czyli gorączka, kaszel, katar lub duszności to powinniśmy postawić na regeneracje! Obecnie zalecane jest aby osoby skąpoobjawowe z COVID-19 były leczone w domu jednak nie znaczy to, że ta choroba jest niegroźna. Pamiętajmy, że trening to dodatkowy stres dla naszego organizmu wiec w przypadku kiedy będzie on musiał walczyć z chorobą to nadmierna aktywność fizyczna zamiast nam pomóc pogorszy sytuacje. 

Filmik pokazujący, że trening w domu też może być spoko.

Jak trenować aby było to bezpieczne?

Przede wszystkim powinniśmy skupić się na treningu w domu. W naszych domach jest zdecydowanie najbezpieczniej. Poza tym zostając w mieszkaniu ograniczamy rozprzestrzenianie się wirusa dzięki czemu jako społeczeństwo jesteśmy w stanie przejść przez tę pandemie bez gwałtownego wzrostu zachorowań oraz zgonów [2]. Jest to o tyle ważne gdyż jeżeli dopuścimy do tego wzrostu to ochrona zdrowia w Polsce nie będzie w stanie pomóc wszystkim i śmiertelność w naszym regionie gwałtownie wzrośnie. Z taką sytuacją mamy do czynienia obecnie we Włoszech. 

Jeżeli jednak zdecydujemy się już aby pobiegać na świeżym powietrzu to powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim ważne jest aby wybrać miejsce, w którym nie ma dużej ilości ludzi. Oficjalne źródła w tym WHO podają, że aby doszło do zakażenia potrzebny jest kontakt minimum 15-minutowy w odległości mniejszej niż metr z osobą chorą na COVID-19. Jednak te wytyczne nie obejmują sytuacji, w której dojdzie do kontaktu z płynami ustrojowymi osoby zakażonej. Hipotetycznie możliwe jest, że osoba chora nakaszle na nas, bądź kaszlnie zasłaniając usta ręką, którą nam za chwile poda. Wtedy wystarczy minimalny kontakt z takim człowiek aby doszło do transmisji wirusa. Dlatego tak ważne jest aby wybierać miejsca odludne gdzie ryzyko takiej ekspozycji będzie minimalne. 

Trenowanie w strefach streetworkout’u jest jeszcze mniej bezpieczne niż zwykłe bieganie. Pomijając kontakt z innymi narażamy się również na to, że zakażeniu ulegniemy poprzez kontakt ze skażoną powierzchnią. Przeprowadzono badanie w którym sprawdzano jak długo koronawirus jest w stanie przetrwać na danej powierzchni. Okazało się, że na stali i plastiku wirus żyje nawet do 2-3 dni w zależności od warunków zewnętrznych [3].Tak więc rozsądnym w tym przypadku wydaje się być dezynfekowanie takich drążków przed jak i po ich użyciu, a najrozsądniejsze jednak nie korzystanie z nich. Co ciekawe w tym samym badaniu możemy znaleźć informacje o tym, że koronawirus potrafi utrzymać się w powietrzu do 3 godzin, dotyczy to jednak zamkniętych pomieszczeń bez przepływu powietrza takiego jak na zewnątrz. 

Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na COVID-19? [4]

  1. Zmniejsz kontakty z innymi tak bardzo jak tylko jest to możliwe.
  2. Gdy z kimś się spotykasz zachowaj bezpieczny odstęp przynajmniej 1 metra.
  3. Myj ręce wodą z mydłem przez czas 20-30 sekund. 
  4. Unikaj dotykania swoich ust, nosa i oczu.
  5. Unikaj kontaktu z chorymi na COVID-19, objawowe osoby wydalają najwięcej cząsteczek wirusa.
  6. Zostań w domu gdy tylko to możliwe, dzięki temu unikniesz niepotrzebnej ekspozycji.
  7. Każdego dnia dezynfekuj powierzchnie, których często dotykasz: blaty, klamki, przybory toaletowe, telefony, klawiatury, tablety itp.

Ważnym elementem jest również dbanie o naszą odporność gdyż udowodniono, że niedobory odporności są jednym z czynników złego rokowania. Pamiętajmy więc o regeneracji i odpowiedniej ilości snu (przynajmniej 8h). Zwróćmy uwagę na to aby nasza dieta była zdrowa i zbilansowanej oraz na suplementacje witamin i minerałów jeżeli nie jesteśmy w stanie dostarczyć ich odpowiedniej ilości w naszych posiłkach. Obecnie dla osób dorosłych zalecana jest stała suplementacja witaminy D – 2000j dziennie.

Reasumując sport jest nam bardzo potrzebny zważywszy zarówno na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Jednak w obliczu pandemii wywoływanej przez wirusa SARS-CoV-2 powinniśmy się skupić na treningach w domu a dopiero później myśleć o tych na dworze. Trzymajcie się ciepło i uważajcie na siebie #zostańwdomu

  1. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  2. https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/?fbclid=IwAR1OX-lOQ6vPQA4HdpsNBa39IFKHVjG0B8Bb9yrELKHaL_Sc9SXOiXYauvs&utm_campaign=wp_main&utm_medium=social&utm_source=facebook
  3. https://doi.org/10.1101/2020.03.09.20033217
  4. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/coronavirus-resource-center

Strój sportowy od Prozis.

Rano biegam w białym fartuchu a wieczorem na treningu – zapraszam do mojego medycznosportowego świata. Lekarz => ortopeda in progress.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *