Biegi przeszkodowe (OCR),  Fizjoterapia,  Medycyna sportowa,  trening

Uszkodzenie pierścienia rotatorów – jak rozpoznać i wyleczyć?

Dziś przyjrzymy się bliżej barkowi – a dokładnie uszkodzeniu pierścienia rotatorów. Problemy z bólem barków ma bardzo dużo osób i bardzo często słyszymy od kogoś – może to stożek rotatorów. Co tak naprawdę kryje się pod tą nazwą? Jest to rzecz dotycząca dość często biegaczy przeszkodowych, ponieważ do tego urazu predysponują ruchy w których ręce unoszone są nad głowę – czyli obecnie jakieś 50% przeszkód na większości biegów. Zapraszam Was do lektury!

Zaczniemy od anatomii – bo bez tego będzie nam ciężko zrozumieć jak to się dzieje, że mięśnie należące do stożka rotatorów wywołują ból.

Cały bajer z bólem barku polega na tym, że istnieje coś takiego jak przestrzeń podbarkowa – i w momencie kiedy mamy do czynienia z jakąkolwiek patologią i robi się mniej miejsca w tej przestrzeni to czujemy ból. Przestrzeń podbarkowa zawarta jest między łukiem barkowym (wyrostek barkowy, więzadło kruczo-barkowe oraz pierścień rotatorów) a kością ramienną. Dla ułatwienia poniżej obrazek i moje zdolności grafika komputerowego (już wiecie dlaczego tak długo zeszło mi postawienie tego bloga – moje umiejętności komputerowe są mniej więcej na tym poziomie). Pierścień rotatorów – to tak naprawdę pierścień utworzony ze ściegien 4 mięśni, które otaczają głowę kości ramiennej. Te mięśnie to: m. podłopatkowy, m. nadgrzebieniowy, m. podgrzebieniowy oraz m. obły mniejszy.

Co tak właściwie nas boli i dlaczego?

Ból z przestrzeni podbarkowej pochodzi z receptorów bólowych znajdujących się głównie w kaletce  (to taki bombelek z błony maziowej w stawie który sprawia, że struktury w nim nie ocierają się tak o siebie a staw płynniej pracuje – na obrazku powyżej ten niebieski twór). Dlatego też obraz kliniczny zapalenia kaletki podbarkowej (też stosunkowo częsta sprawa) będzie podobny do objawów występujących przy uszkodzeniu stożka rotatorów. U młodych osób ból ten jest zazwyczaj wywołany przeciążeniem, które może wynikać z naprężenia (dźwiganie) ale też z kompresji (praca z uniesionymi ramionami nad głowę).

Jak rozpoznajemy uszkodzenie stożka rotatorów?

Przede wszystkim jest to badanie pacjenta. Dominuje w nim bolesność podczas ruchu (będziecie poproszeni o uniesienie wyprostowanych w łokciach rąk nad głowe – wtedy występuje tzw. bolesny łuk). Spotkać możemy się też z tym, że ból będzie tak silny, że wybudzać Was będzie w nocy. W momencie wykonywania ruchów w stawie barkowym dochodzić będzie do ich ograniczenia. Warto rozróżnić tutaj dwie rzeczy. Jeżeli ograniczenie to będzie miało podłoże bólowe (nie mogę dalej odwieść ręki bo mnie boli) to wskazywać to będzie na konflikt podbarkowy. Jeżeli natomiast ograniczenie będzie spowodowane osłabieniem to bardziej prawdopodobne jest uszkodzenie pierścienia rotatorów. Ortopeda powinien wykonać trzy testy: testy prowokacyjne – Hawkinsa i Neera oraz test mięśniowy – Jobe’a (nie będę ich Wam tutaj opisywać bo artykuł zamieniłby się w sporą publikację – jeżeli ciekawi Was jak one wyglądają to wpiszcie ich nazwy w YT :))

Jeżeli chodzi o badania obrazowe jakie mamy do dyspozycji to przydatne tutaj będzie USG i MRI (rezonans magnetyczny). Obraz RTG (zdjęcie radiologiczne) zazwyczaj jest prawidłowy i nic nie wniesie. Brak uszkodzenia uszkodzenia struktur stożka rotatorów przy dodatnich objawach klinicznych sugerorować będzie rozpoznanie konfliktu podbarkowego (a nie uszkodzenie pierścienia rotatorów).

Jak leczymy?

Uszkodzenie pierścienia rotatorów leczymy zachowawczo. Skupiamy się tu głownie na modyfikacji aktywności fizycznej, fizjoterapii i leczeniu przeciwbólowym (niesteroidowe leki przeciwzapalne – NLPZ). Takie postępowanie prowadzi do ustąpienia dolegliwości (czasem może trwać to niestety kilka miesięcy).

Jeżeli chodzi o modyfikacje aktywności fizycznej daleka jestem tutaj od stwierdzeń „całkiem zaprzestać ćwiczyć”. Zalecane są tutaj ćwiczenia zwiększające ruchomość i wzmacniając mięśnie (oczywiście nie mówimy o sytuacji gdy któryś z mięśni stożka rotatorów całkowicie uległ zerwaniu zwłaszcza jeżeli miało to miejsce w wyniku urazu – bo to jest wskazaniem do leczenia operacyjnego). Mądrym pomysłem jest udanie się do ogarniętego fizjoterapeuty, który doradzi Wam jakie ćwiczenia należy wykonywać i ewentualnie skoryguje nieprawidłowe wzorce ruchowe.

Mam nadzieje, że udało mi się rozwiać wasze wątpliwości dotyczące urazu stożka rotatorów 🙂 jeżeli jednak macie jakiekolwiek pytania – śmiało piszcie w komentarzach.

PS Pamiętajcie, że przyczyn bólu barku jest bardzo dużo (mogą być to między innymi: choroba zwyrodnieniowa barku, niestabilności stawu barkowego, bark zamrożony) i diagnozę powinna stawiać kompetentna osoba a nie kumpel z siłowni 🙂